Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som vi får från våra hyresgäster. Har du andra frågor som inte besvaras här ber vi dig kontakta oss så får ni svar på er fråga.


icon

Hyra

Hyran ska betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början.

Gör det enkelt för dig och betala hyran via e-faktura. Ring så hjälper vi dig att komma igång.

Har du tappat bort din hyresavi kontaktar du oss så snart du kan så du hinner att betala hyran i tid.
Om du vid upprepade tillfällen missköter dina hyresinbetalningar kan du sägas upp och komma att förlora din rätt till förlängning av hyresavtalet.

Om du har frågor som rör din hyra kan du kontakta oss så hjälper vi dig.


icon

TV, bredband och telefoni

Vi är anslutna till Tele2 med deras grundutbud. Vill du ha mer information kan du gå in på deras hemsida www.tele2.se eller ringa deras kundservice på 90 222


icon

Tapetsera och måla om

Om ni väljer att måla eller tapetsera om i lägenheten måste det vara fackmannamässigt utfört.

Vid egen tapetsering ska tapeten hålla en hög kvalitet och färgen ska vara neutral. Målning på tapet godkänns ej.

För att undvika återställningsskyldighet ska hyresvärden kontaktas vid tveksamhet. Vid uppsättning av tavlor mm på väggarna bör endast x-krokar användas. Vid skador på tapeter utöver normalt slitage är hyresgästen vid avflyttning skyldig att betala för omtapetsering.


icon

Installera egna vitvaror och utrustning

Vid installation av tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin eller annan utrustning ska hyresvärden alltid kontaktas före en installation.

Installationen ska ske fackmannamässigt. Hyresgästen är ansvarig för eventuella skador och bör kontrollera vad som gäller i hemförsäkringen.


icon

Ordningsregler

Hyresgästen får inte föra oväsen eller på annat sätt störa sina grannar. 

Vid störning kan kontraktet komma att sägas upp för avflyttning. Skyldighet att betala eventuella kostnader som uppstår i samband med störningen kan begäras.

Allmänaytor

Hyresgästen skall noga städa efter sig efter användande av tvättstugan. Dörrar och fönster i källare, på vind och i andra allmänna utrymmen skall hållas stängda. Föremål får ej placeras i trapphus eller i andra allmänna utrymmen.


icon

Källsortering

Hyresgästen ska källsortera sina sopor i enlighet med de möjligheter som finns i fastigheten.

pdf icon Snabba sopguiden Göteborg stad

icon

Parkeringsplats

Vill ni hyra parkering av oss är ni välkomna att kontakta oss så får ni mer information.


icon

Bostadskö

Våra bostäder förmedlas på www.boplats.se


icon

Skadedjur

Har du problem med skadedjur ska du kontakta oss så hjälper vid dig med åtgärd/sanering med hjälp av Anticimex.


icon

Hemförsäkring

Hyresgästen bör teckna hemförsäkring för att skydda sig, t ex. vid skadeståndskrav. Hyresgästen ansvarar för egen försäkring gällande drift och inventarier. Tänk också på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt förråd.